
Інформаційно-пошукові системи з'явилися досить давно. Теорії і практиці побудови
таких систем присвячена досить велика кількість статей, основна маса яких приходиться на кінець 70-х - початок 80-х років.
Тобто не можна сказати, що з появою Internet і бурхливим входженням його в практику інформаційного забезпечення, з'явилося
щось принципово нове, чого не було раніш. Якщо бути точним, то інформаційно-пошукові системи в Internet - це визнання того,
що ні ієрархічна модель Gopher, ні гіпертекстова модель World Wide Web не вирішують проблему пошуку інформації у великих
обсягах різнорідних документів. І на сьогоднішній день немає іншого способу швидкого пошуку даних, крім пошуку за ключовими
словами. При використанні ієрархічної моделі Gopher треба досить довго блукати по дереву каталогів, поки не зустрінеш
потрібну інформацію. Ці каталоги повинні кимсь підтримуватися і при цьому їх тематичне розбиття повинно збігатися з
інформаційними потребами користувача. З огляду на анархічність Internet і величезну кількість всіляких інтересів у
користувачів Мережі, зрозуміло, що комусь може і не повезти, і в мережі не буде каталогу, що відображає конкретну предметну
область.
Аналогічний розвиток подій ми бачимо й у World Wide Web. Розробка нових інформаційних систем для Web не довершена.
Причому як на стадії написання комерційних систем, так і на стадії досліджень. Однак, багато проблем, що ставить перед
розробниками ІПС Internet не вирішені дотепер. Саме цією обставиною і викликана поява проектів типу AltaVista компанії
Digital, головною метою якого є розробка програмних засобів інформаційного пошуку для Web і підбор архітектури для
інформаційного сервера Web.
Інформаційно-пошукова система (ІПС) - програмна система для збереження, пошуку і видачі цікавлячої користувача (абонента) інформації.
Наприклад, документальний масив ІПС Internet - це досить різнорідна інформація, що представлена у виді різних, ніяк неузгоджених один з одним форматів даних. Тут є і текстова інформація, і графічна інформація, і аудіо інформація і т. д. Природно постає питання, як інформаційно-пошукова система повинна з усім цим працювати.Абонент звертається до ІПС з інформаційним запитом - текстом, що відбиває інформаційну потребу даного абонента, наприклад, його бажання знайти список книг по теорії інформаційного пошуку чи список аптек, у яких можна купити потрібні ліки. Пошук інформації ведеться в пошуковому масиві, що формується (і в міру необхідності обновляється) розробниками чи адміністраторами системи. Елементи пошукового масиву вводяться в інформаційно-пошукову систему на природному (чи близькому до нього) мові, а потім звичайно піддаються індексуванню, тобто перекладу на формальну інформаційно-пошукову мову (ІПМ).
Індексування - вираження центральної теми чи предмета якого-небудь тексту чи опис якого-небудь об'єкта інформаційно-пошуковою мовою.
Пошукові системи включають три основні компоненти:
- Веб-сторінка з пошуковим механізмом, яка виконує роль інтерфейсу для організації взаємодії з базою даних.
- База даних, де міститься інформація, що зібрана спеціальними програмами пошукової системи. Власне наявністю баз даних пояснюється висока швидкість виведення результатів пошуку на сторінку пошукової системи.
- Пошукові роботи (Robots), павуки (Spiders) або хробаки (Worms) - спеціальні програми, які автоматично періодично «відвідують» сайти, збирають відомості про вміст сторінок, тобто індексують їх і наповнюють бази даних пошукової системи.
Принцип роботи з індексними пошуковими системами (ІПС) засновано на ключових словах. Розпочинаючи пошук інформації з певної теми, користувач має ввести ключові слова у рядок пошуку, які описують його тему і вибрати кнопку Знайти (або Найти, Go, Search), яка розташована поряд з рядком пошуку.
Після вибору кнопки Знайти, ключова фраза посилається на сервер і пошукова система починає пошук у своїх базах даних адреси веб-ресурсів, які містять вказані ключові слова. Як здійснюється пошук, користувач не може бачити, він лише побачить результат запиту – нове вікно в якому відображається перелік веб-ресурсів, які містять ключові слова.
Приклади:
- Yandex
- Yahoo
- Rambler
Немає коментарів:
Дописати коментар